top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Niemand behalve jij - Anica Mrose Rissi



“De perfecte leugen begint als waarheid…”


Kayla kijkt absoluut niet uit naar het zomerkamp. Maar wanneer ze de populaire Lainie ontmoet en beste vriendinnen worden, verandert alles. Ze glippen er ’s nachts vaak samen tussenuit, voeren vele gesprekken en halen grappen uit die alleen zij begrijpen. Kayla en Lainie zijn onafscheidelijk en het beloven de beste weken van hun leven te worden.


Wanneer Lainie close wordt met Jackson, heeft ze amper nog aandacht voor Kayla. Steeds vaker betrapt ze haar vriendin op leugentjes, terwijl ze elkaar beloofd hebben steeds de harde waarheid te spreken en elkaars geheimen te bewaren. Maar Kayla klaagt niet, want ze zijn beste vriendinnen. Niets of niemand kan daar iets aan veranderen. Geen jongen, geen ruzie en geen verdacht sterfgeval. Of wel?


Niemand behalve jij van Anica Mrose Rissi is een jeugdthriller waarin leugens, vriendschap, liefde en jaloezie sleutelwoorden zijn. Het is een dramatisch verhaal gereconstrueerd aan de hand van nieuwsberichten, persoonlijke brieven, getuigenverslagen en appjes. Speciaal, maar jammer genoeg niet helemaal mijn ding. Ondanks dat de ontknoping voorspelbaar is, heeft deze wel een interessante twist.


Het verhaal was tamelijk eentonig en langdradig. Je leest voornamelijk één lange monoloog van herinneringen en gedachten van het hoofdpersonage. De afwisseling met nieuwsberichten, appjes en getuigenverslagen vond ik wel fijn, maar was onvoldoende om het verhaal de nodige pit te geven. Ook zijn er maar weinig spannende gebeurtenissen aanwezig, ondanks dat de flaptekst je een “bloedstollend” thriller belooft.


Ikzelf hou meer van spanning, details en omschrijvingen van acties en gedachten van de dader. Van een spannend boek begint mijn hart wat sneller te slaan en lees ik zo snel dat ik over de woorden struikel, allemaal om dichter bij de ontknoping te komen. Het boek wegleggen is dan geen optie, zelfs niet om naar het toilet te gaan. Ik bleef dus op mijn honger zitten. Ik zou het boek dus niet aanraden aan de thrillseekers. Wel is dit een geschikt boek voor zij die minder nood hebben aan spanning, graag leugens ontrafelen en ervan houden mee op zoek te gaan naar de dader.


Graag wil ik uitgeverij De Fontein bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 2 sterren

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page