top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

De kronieken van Narnia: De wereld achter de kastdeur - C.S. Lewis


Tijdens het spelen in het grote huis van een oude professor ontdekken broers en zussen Pieter, Suze, Edmond en Lucy een oude kleerkast die niet is wat ze lijkt. Wanneer Lucy zich tijdens een spelletje verstoppertje in deze kast verstopt, blijkt deze kast geen achterkant te hebben. Via deze kast kan Lucy een andere wereld binnenwandelen: het prachtige Narnia. Tijdens haar eerste bezoek ontmoet ze de vriendelijke meneer Tumnus die Lucy meer vertelt over de wonderen van Narnia. Maar het mooie land en zijn magische inwoners worden bedreigd door de gemene Witte Heks. Zij is in strijd met de machtige leeuw Aslan. Al kan Aslan wel wat hulp gebruiken… Lukt het Lucy om haar boers en zus te overtuigen om de overstap naar Narnia te maken en de Witte Heks te verslaan?


Vele onder jullie zullen al wel gehoord hebben van The Chronicles of Narnia. In 2005 kwam namelijk de eerste film in deze fantasierijke serie uit: The Chronicles of Narnia - The Lion, the Witch, and the Wardrobe. De boekenserie bestaat uit zeven boeken waarvan het eerste deel, gelijknamig aan voorgenoemde film, werd uitgebracht in 1950. Een klassieker die al een tijdje meegaat en ook heel populair is bij kinderen.


Ik ben altijd wat sceptisch wanneer ik aan een boek start waarvan ik de film al gezien heb. In de meeste gevallen kan ik niet van het boek genieten omdat de blanco pagina in mijn hoofd al gevuld is met details waardoor er nog maar weinig ruimte is voor eigen fantasie. Het liefst van al laat ik eerst mijn fantasie de vrije loop om nadien te vergelijken met de film. Maar toen ik deze nieuwe editie van Narnia zag, raakte ik toch geprikkeld om het boek te lezen ondanks dat ik de film jaren geleden al zag. Ik vond de film goed en was nu wel erg benieuwd naar de leeservaring.


Ik heb erg genoten van dit boek. Het was fijn om tijdens het lezen de beelden van de film terug op te roepen. Deze konden de magie tijdens het lezen vergrootten, omdat ik door de film een beter beeld van Narnia heb. Het verhaal is vlot geschreven, in een verstaanbare taal voor jong en oud. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kunnen van dit fantasieverhaal genieten.


Wat ik altijd het leukste vond aan De Kronieken van Narnia is het concept waarbij vier kinderen een mysterieuze wereld ontdekken achter de deuren van een kleerkast. Een wereld waar ze hun zorgen kunnen vergeten, waar ze zich kunnen inzetten voor het onrecht dat anderen wordt aangedaan en waar ze elk kunnen uitgroeien tot een sterk persoon. Een wereld waarin iedereen zich wel eens wil bevinden…


Graag wil ik uitgeverij KokBoekencentrum bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 4 sterren

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page