top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Het lied van de zee - A.G. Slatter

Bijgewerkt op: 29 mei 2023


[flaptekst]


Lang geleden floreerde Miren O’Malleys familie dankzij een deal die ze hadden gesloten met de Meermensen: veiligheid voor hun schepen op zee in ruil voor een bijna onbetaalbare prijs. Die belofte hebben ze echter al vele jaren niet kunnen waarmaken. Mirens oma is vastbesloten om de gloriedagen die zij zich nog kan herinneren terug te laten keren, zelfs als dat betekent dat ze Miren haar vrijheid moet ontnemen. Haar oma leert haar dat de O’Malleys een machtige familie horen te zijn die zich houdt aan de eeuwenoude traditie die hen al generatieslang ondersteunt:


Eén kind is voor de familie.

Eén kind is voor de kerk.

En één kind is voor de zee.


[recensie]


Het lied van de zee is een standalone van Angela Slatter. Uitgeverij Boekerij maakte van dit boek een mooie limited edition met een bedrukt boekblok, blauwe folie, geïllustreerde schudbladen en een exclusief kort verhaal.


Ik heb de laatste tijd een beetje pech. Ik las al verschillende boeken die me jammer genoeg niet konden bekoren en waar ik meer van verwacht had. Ook Het lied van de zee moet ik aan dit lijstje toevoegen. Na het lezen van de flaptekst en het zien van de cover verwachtte ik een spannend en magisch verhaal over zeemeerminnen, maar deze elementen waren zoek in dit boek. Dit was erg teleurstellend.


Het tempo in Het lied van de zee ligt erg laag. In de eerste 100 pagina’s gebeurt er zeer weinig. Wanneer er eindelijk spanning in het boek komt, wordt deze ook snel weer de kop ingedrukt door enkele nieuwe langdradige hoofdstukken. Het verhaal heeft zeker potentieel en ik vond sommige passages ook echt goed, maar mijn aandacht verslapte telkens bij de ietwat saaiere hoofdstukken die deze passages met elkaar verbonden.

Ook het hoofdpersonage sprak me niet aan. Deze had geen uitgesproken karaktertrekken die me intrigeerden en hierdoor voelde ik geen connectie. Ook dit maakte het voor mij moeilijk om me in te leven in het verhaal.


De schrijfstijl van Angela Slatter is erg sfeervol met veel aandacht voor omgeving en Ierse folklore. Haar schrijfstijl is vergelijkbaar met de die van V.E. Schwab en Naomi Novik, een beetje zweverig, poëtisch en gedetailleerd, maar jammer genoeg spreekt dit mij niet aan. Ik ben ervan overtuigd dat vele lezers hier wel door gecharmeerd zijn!


Graag wil ik uitgeverij Boekerij bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 2 sterren

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page