top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Het gouden rijk - S.A. Chakraborty


Deze recensie bevat spoilers als je het eerste deel niet gelezen hebt.


[flaptekst]


Nadat een brute veldslag de stad van haar magie heeft beroofd, is het aan Nahid als leider om, samen met haar herrezen commandant Dara, de vrede te herstellen. Ze moeten de verbrokkelde alliantie herstellen en een onbetrouwbaar, strijdend volk stabiliseren. Maar het verlies van zijn geliefde Nahri heeft de ergste demonen uit Dara’s duistere verleden losgelaten. Om ze te verslaan moet hij zijn geschiedenis onder ogen komen en zich overgeven aan degenen die hij ooit als vijanden beschouwde.


Nahri en Ali zijn ternauwernood aan hun moorddadige families en dodelijke politieke spelletjes in Daêvabad ontsnapt. Nu ze eenmaal veilig in Caïro zijn aangekomen staan ze voor moeilijke keuzes. Nahri is blij met haar oude ritme en de vertrouwdheid van haar huis, maar realiseert zich maar al te goed dat de geliefden die ze heeft achtergelaten overgeleverd zijn aan een tiran. Ook Ali kan de stad die ze zijn ontvlucht niet loslaten en is vastbesloten om terug te keren en zijn achtergebleven familie te redden.


[recensie]


Het gouden rijk is het laatste deel uit de Daevabad-serie van S.A. Chakraborty. Tijd om afscheid te nemen van de verschillende fantastische personages, de politieke intriges en de magie. Wat heb ik ontzettend genoten van deze serie! Ik heb me met plezier laten onderdompelen in het achttiende-eeuws Egypte en vond de kennismaking met de Egyptische cultuur uiterst interessant.


Na twee boeken voel je je helemaal thuis in deze wereld. Ifriets, Marids, Daeva’s, niets is je nog vreemd. Je wordt met gemak een laatste keer ondergedompeld in deze rijke fantasiewereld. Auteur S.A. Chakraborty zet haar beeldende schijfstijl ook verder in dit slotdeel, wat maakt dat ik opnieuw heb kunnen genieten van uitvoerig beschreven actiescenes, magie en angstwekkende monsters.


Het mooie aan de Daevabad-serie is dat de persoonlijkheden van de personages blijven groeien. Elk van hen weet me keer op keer te verrassen met de keuzes die ze maken en hun trouw voor hun vrienden en hun geloof, ondanks de emotionele bagage die ze allen met zich meedragen. Ik heb Nahri, Ali en Dara in mijn hart gesloten. Hun verhalen brachten allerlei gevoelens bij me teweeg. S.A. Chakraborty heeft met Het gouden rijk het perfecte einde voor deze prachtige trilogie geschreven!


Graag wil ik uitgeverij Boekerij bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 4 sterren

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page