top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Dochter van scharlaken rozen - Chloe Gong


[korte inhoud]


Het is een moderne hervertelling van Romeo en Julia die zich afspeelt in het bruisende Shanghai van 1926. Dit Shanghai wordt geleid door bendes die heersen over verschillende delen van de stad. Juliette is de troonopvolgster van De Scharlaken Rozen. Ze is helemaal klaar om zich voor te bereiden op haar rol, maar wanneer een reeks aanvallen de stad tot waanzin dreigt te leiden vallen die plannen in het water. Juliette moet in plaats daarvan samenwerken met haar aartsvijand om het mysterie achter de aanvallen op te lossen. Die aartsvijand is niemand minder dan Roma Montagov. De troonopvolger van rivaliserende bende De Witte Magnolia’s en de jeugdliefde die haar verraadde. Als ze het monster dat de stad teistert willen stoppen, zullen ze de bloedvete tussen hun families opzij moeten zetten.


[recensie]


Dochter van de scharlaken rozen is het eerste boek uit de Verboden Duet-serie van Chloe Gong.


Het Shanghai uit de 20ste eeuw is een setting waar ik niet veel over weet, maar dankzij de prachtige beschrijvingen van de auteur kon ik het me levendig voorstellen. Dit brengt me meteen bij een van de krachten van dit boek. De auteur nam haar tijd om alles uitgebreid te beschrijven en deed dit op een mooie, bloemige manier. Deze kracht werd doorheen het boek ook wel eens een valkuil. De lange omschrijvingen voelden na verloop van tijd repetitief voor mij.


In het begin was het even wennen aan hoofdpersonage Juliette. Chloe Gong dook meteen in het verhaal. Dit zorgt ervoor dat er weinig tijd is om de personages te leren kennen. Ik vroeg me dan ook meermaals af waarom de familie van Juliette deze bendeoorlog zou moeten winnen. Juliette ontpopte zich echter tot een stoer hoofdpersonage dat je als lezer op verschillende manieren te zien krijgt. Jammer genoeg kan niet hetzelfde gezegd worden over love interest Roma. Hij bleef naar mijn gevoel over het algemeen vrij oppervlakkig en toonde weinig verschillende eigenschappen. Zowel Juliette als Roma kunnen rekenen op een kleurrijke entourage. Deze zijpersonages zorgen voor interessante en humoristische opvulling.


In het eerste deel van het boek wordt er meer verteld dan dat er getoond wordt. Tussen Juliette en Roma heeft een groot verraad plaatsgevonden, maar het is moeilijk om je als lezer in te leven in de gevoelens die hierbij horen. Het verraad vond dan ook plaats voor de gebeurtenissen in het boek en werd steeds maar kort aangehaald. Voor mij was de chemie tussen Juliette en Roma dan ook zoek in het begin van het boek. Naar het einde toe kregen we meer en meer interactie tussen de twee personages en kreeg je als lezer eindelijk te zien waar hun aantrekking tot elkaar vandaan komt.


Ik was zeker geïntrigeerd door de setting en genoot van de creatieve blik op Romeo en Julia. Jammer genoeg konden het tempo van het boek en niet alle personages me helemaal bekoren. Het einde heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg en ik ben benieuwd naar hoe Chloe Gong dit plot gaat verdiepen.


Graag wil ik uitgeverij Boekerij bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 3 sterren


14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page