top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

De stille patiënt - Alex Michaelides

Bijgewerkt op: 6 sep. 2020




Alicia Berenson wordt opgenomen in een psychiatrische instelling nadat ze haar man vijfmaal door het hoofd schiet. Na deze gruwelijke gebeurtenis weigert ze te praten. Ze geeft geen verklaring aan de politie, noch aan de therapeuten van de instelling. Psychotherapeut Theo Faber is ervan overtuigd dat hij tot Alicia kan doordringen en haar weer kan laten praten. Hij neemt een baan aan in de instelling waar Alicia opgesloten zit en overtuigt de directeur om met haar in gesprek te gaan. Hij heeft echter geen idee wat hij hiermee in gang zet...


Ik heb dit boek gekocht omdat de flaptekst me enorm aansprak. Het beloofde een mysterieus en spannend verhaal te worden. Dat was het ook... in de laatste paar hoofdstukken. Dat was wat teleurstellend. Het verrassende einde maakte echter veel goed.


Ondanks het ietwat saaie begin van het boek is het verhaal wel vlot geschreven. Het is zo opgebouwd dat je afwisselend in het hoofd van Theo en dat van Alicia kruipt. Deze personages werden goed uitgewerkt. Beide hebben ze een traumatische kindertijd gehad. Ondanks dat ze zich hebben gesetteld en gelukkig zijn, lieten deze trauma’s nog hun sporen na. Je voelt al snel aan dat er zowel met Theo als met Alicia meer aan de hand is, maar het duurt heel lang voor er ook maar een tipje van de sluier wordt gelicht.


Desondanks stak de verhaallijn wel goed in elkaar en was er een goede opbouw naar de verrassende ontknoping. Al mochten er van mij zeker enkele spannende gebeurtenissen doorheen het verhaal plaatsvinden. Ik bleef op mijn honger zitten.


Van dit boek werden de filmrechten verkocht aan de productiemaatschappij van Brad Pitt. Ik ben ontzettend benieuwd naar de verfilming en wie er in de huid van Theo en Alicia mag kruipen.


Rating: 3 sterren

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page