top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Cinder - Marissa Meyer



Cinder is een getalenteerde monteur die bij haar valse stiefmoeder woont. Haar ouders zijn dood en zelf is ze zwaar verminkt uit een ongeluk gekomen. Om haar te redden hebben ze een cyborg van haar gemaakt, waardoor ze als tweederangsburger door het leven gaat. In Nieuw-Beijing woedt een dodelijke plaag en wanneer Cinders stiefzusje ziek wordt, wordt de schuld in haar schoenen geschoven.


Wanneer prins Kai met een opdracht naar Cinders werkplaats komt, verandert haar hele leven. De anders onzichtbare Cinder, wordt het middelpunt van een intergalactische strijd. Ze is de enige die het keizerrijk kan beschermen tegen onderdrukking en misschien ook de enige die een remedie kan vinden voor de dodelijke plaag. Hiervoor zal ze eerste de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.


Cinder is het eerste deel van The Lunar Chronicles van Marissa Meyer. De serie heeft nog 3 vervolgen: Scarlet , Cress en Winter. Ook zijn er nog 2 Novelles: Levana en Alle Sterren.

Deze vlot geschreven serie is een futuristische hervertelling van Assepoester. Het is fijn om tijdens het lezen op zoek te gaan naar vergelijkingen met de versie van Walt Disney.


Toen ik de flaptekst las was ik wat terughoudend. Ik stond niet meteen te springen om een verhaal te lezen over androïden. Sciencefiction is niet echt mijn ding. Maar omdat de serie ontzettend populair is, kreeg mijn nieuwsgierigheid de overhand. Ik werd niet teleurgesteld! Het verhaal omvat zoveel meer dan robotica. Het is spannend, verrassend en verfrissend. Ik ben benieuwd wat Meyer nog voor me in petto heeft in de volgende boeken.


Gezien de huidige situatie met het coronavirus was het wel toepasselijk om een boek te lezen over een besmettelijke en dodelijke ziekte (de pest in dit geval) waarvoor men een remedie zoekt. Soms was het erg herkenbaar.


Beoordeling: 4 sterren

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page