top of page
  • Foto van schrijverBooknerd_1993

Augustus - J.D. Barker



[flaptekst]


Als de achtjarige wees Jack bij het bezoeken van het graf van zijn ouders een meisje ontmoet, Stella, is hij direct weg van haar. Maar hun ontmoeting wordt plotseling beëindigd door een mysterieuze vrouw, die Stella dwingt in een witte SUV te stappen. Wekenlang blijft Jack naar de begraafplaats gaan, hopend een glimp van Stella op te vangen. Altijd tevergeefs. Tot hij exact een jaar later weer het graf van zijn ouders bezoekt en de witte suv opnieuw opduikt.


Rechercheur Faustino Brier wordt gekweld door een reeks onopgeloste moorden. Al enkele jaren wordt er op 8 augustus een lijk gevonden: het lichaam volledig verbrand, maar de kleding intact. En geen enkel spoor van de dader. Briers enige aanknopingspunt is Jack Thatch – de arme weesjongen die vier jaar geleden zijn ouders verloor door een aanrijding met een witte suv. Zijn vingerafdrukken stonden op de ID-kaart van het meest recente slachtoffer. Maar die jongen is nog een kind en kan onmogelijk iets met deze moordzaak te maken hebben… Toch?


[recensie]


Augustus is de nieuwste thriller van J.D. Barker. Opnieuw schreef deze auteur een verrassend verhaal met onverwachte wendingen en spannende gebeurtenissen. Ondanks het op het eerste zicht boeiende plot is Augustus mijn minst favoriete J.D. Barker boek. Goede, spannende passages worden afgewisseld met langdradige en verwarrende hoofdstukken. Voor mij had deze thriller geen 650 pagina’s dik hoeven zijn.


Het boek neemt een sterke start. In de eerste hoofdstukken volgen we de jonge Jack Thatch en leren we meer over zijn levensverhaal. Deze passages worden afgewisseld met fragmenten van griezelige audiovisuele opnames uit een logboek. Honderden vragen spookten door mijn hoofd waarvan vele nog een hele tijd niet opgelost zouden worden. Het boek blijft een mysterieus kantje hebben tot in de laatste pagina’s.


Daar waar het middendeel wat aan de saaie en langdradige kant is, wordt er naar een veelbelovend slot toegewerkt. En ik werd niet teleurgesteld. De ontknoping was spannend en gaf antwoord op mijn allerlaatste vragen. Echter kon dit het eerder eentonige middendeel voor mij niet goedmaken.


De uitgebreide tijdlijn is echter wel een interessante insteek. We maken in het begin kennis met de achtjarige Jack en zien hem doorheen het boek gestaag opgroeien tot een volwassen man. De auteur bedacht een gedetailleerd verhaal dat zich afspeelt over ettelijke jaren, een verhaal dat tot in de puntjes werd uitgedacht en waarvan alle puzzelstukjes op het einde mooi in elkaar passen. Dat is best indrukwekkend!

Een klein minpuntje hieraan was het taalgebruik van de jonge kinderen in de eerste hoofdstukken. Deze was niet altijd geschikt voor een kind.


Ondanks deze ietwat teleurstellende leeservaring weet J.D. Barker me telkens toch te verrassen met nieuwe elementen die ik nog nooit eerder in een boek tegenkwam. Al hoop ik dat hij snel nog eens iets uit zijn mouw schudt dat kan tippen aan de Sam Porter-serie die ik zo geweldig vond.


Graag wil ik uitgeverij Boekerij bedanken voor het recensie-exemplaar.


Rating: 3 sterren

47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page